Krachtige visualisaties met eigen polygonen

voedingsgebied per wijk

Afgelopen week was ik met drie collega’s aanwezig bij de Europese Tableau Conferentie te Barcelona (jaja, er zijn vervelendere locaties voor een conferentie).

 

Tijdens een workshop over het gebruik van geografische informatie werd aandacht besteed aan het nieuwe type visualisatie in tableau 7.0; Filled Maps, in het Nederlands ook wel bekend onder naam Polygonen.Daling leerlingaantal per provincie schooljaar 2011-2012

 

Zoals jullie misschien weten zijn de provincies-polygonen standaard beschikbaar in Tableau 7.0. In een handomdraai kun je (zonder vergaande technologische kennis van geografie of van Tableau) de figuur rechts maken. Inhoudelijk wordt daar trouwens een interessante plaat getoond, namelijk het feit dat het leerlingaantal van alle provincies gedaald is in schooljaar 2011-2012 t.o.v. het jaar ervoor. 

 

Helaas zijn er echter standaard geen polygonen van lagere niveaus (gemeenten, wijken, buurten, postcodegebieden) beschikbaar. Tijdens de workshop in Barcelona werd echter verteld over een manier om je eigen polygonen te integreren in Tableau.

 

Hieronder laat ik  een toepassing hiervan zien; van een school laat ik het voedingsgebied per wijk en per buurt zien (waar wonen mijn leerlingen?). Je ziet direct dat bij deze school een groot deel van de leerlingen in slechts 2 wijken wonen (namelijk 174 en 124 leerlingen).

Voedingsgebied per wijk en buurt



In onderstaande figuur selecteer ik links een wijk (stadsdeel Zuideramstel met 174 leerlingen), en vervolgens zie je hoe de leerlingen over de buurten verdeeld zijn (rechts).

Voedingsgebied per wijk en buurt

 

Wil je zelf ook met de provincie-polygonen aan de slag? Het enige dat je nodig hebt is tableau 7.0 en een dataset!

 

Wil je zelf ook wijken, buurten, gemeentes, postcodegebieden of zelfs je eigen gedefinieerde gebieden gebruiken in je visualisaties? Je hebt dan het volgende nodig:


  • Tableau 7.0 (of hoger);
  • shape-files; 
  • een instructie zodat je de shape-files in tableau beschikbaar krijgt.

 

Kom je er niet uit of beschik je niet over de shape-files, neem dan contact op a.u.b.

4 opmerkingen:

  1. Een vraagje. Ik neem aan dat je shapefiles geprojecteerd moeten zijn in Latitude/Longitude?

    De meeste Nederlandse GIS-bestanden staan namelijk in RD (Rijksdriehoekstelsel). Was het voor jou gewoon een kwestie van in ArcGIS een ander coordinaatstelsel toekennen (reproject), of heb je daadwerkelijk de coordinaten van de shapes zelf moeten converteren?

    Mvg, Siebe Bosch

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tableau verwacht lat/long. De shape-bestanden die ik gebruik bevatten lat en long.
    Ik heb dus niets hoeven toekennen of converteren. Ik heb het idee dat je niet veel kunt met dit antwoord, helaas. Succes!

    Groeten Daan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Valt mee hoor. Ik had niet anders verwacht dan dat Tableau Lat/Long wil hebben.

    Met de OCX van MapWindow (open source GIS-programma) kan ik ShapeFiles lezen en schrijven. Daarnaast heb ik ook een conversieroutine voor RD naar Lat/Long, dus is het een kwestie van:
    - Shapefile inlezen
    - Coordinaten transformeren
    - Shapefile wegschrijven

    Ik ga eens een poging wagen, want zo hoef ik me niet te beperken tot de standaard-shapefile van de Nederlandse provincies en gemeenten, maar kan ik ook werken met eigen shapefiles en bijv. die van de waterschappen etc.

    Thanks!
    Siebe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prima. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Succes!

    Groeten Daan

    BeantwoordenVerwijderen