Gebruik geen taartdiagrammen!

Taartdiagrammen, wie gebruikt ze niet? Ik niet! In deze blog post zet ik uiteen waarom niet.

Veel mensen gebruiken taartdiagrammen wel; naar de reden moet ik gokken, maar ik denk vooral omdat men vindt dat ze er wel leuk uitzien (rond is goed is vaak de gedachte). Een andere reden (en dat vind ik een betere reden) is dat de lezer weet dat alle taartpunten samen 100% zijn.

Voor degene die niet weten wat een taartdiagram is, hierbij een voorbeeld: De jongerenvereniging van de PvdA heeft een onderzoek uitgevoerd onder haar leden, met als doel alvast te onderzoeken welke van de kandidaten het populairst is. Ik heb de cijfers overgenomen van nu.nl en ze gepresenteerd in een taartdiagram.

image

Redenen waarom ik geen fan ben van taartdiagrammen:
  • Indien er  meer dan 3 taartpunten zijn, dan is het vaak lastig om te zien welke taartpunt het grootste is, welke nr 2 is, etc. (welke taartpunt is groter, de rode of toch de paarse?)
  • om te zien wat een taartpunt voorstelt, heb je vaak een legenda nodig; je zult een stuk van de taart eerst in de legenda op moet zoeken. (paars, dat is Plasterk)
  • kleurenblinden (8% van de mannen!) vinden het opzoeken van kleuren in een legenda niet fijn :)
  • de exacte cijfers zie je niet (Samson heeft iets minder dan de helft, maar hoeveel precies?)
  • een taartdiagram met legenda heeft een lage data-inkt ratio (de ver­houd­ing tussen de hoeveelheid inkt welke nodig is om data te tonen en de totale hoeveelheid inkt die gebruikt is om de grafiek te maken)

Alternatief voor een taartdiagram
Wat mij betreft is het staafdiagram een veel betere keuze. Wederom het voorbeeld van de PvdA:

image


waarom vind ik dit staafdiagram beter dan het taartdiagram?
  • ik zie direct welke van de kandidaten de grootste is, wie nr 2 is, etc. (Plasterk heeft toch meer aanhangers dan Albayrak)
  • ik hoef niet te switchen van diagram naar legenda (want legenda is niet nodig!)
  • kleurenblinden zijn blij, want geen kleuren
  • je ziet direct de exacte cijfers (Samson heeft 47%)
  • hogere data-inkt ratio—> dus minder afleiding; de boodschap komt beter over.

tot slot heb ik nog 1 voorbeeld gevonden van een taartdiagram die ik wel passend vind :)

image

1 opmerking:

  1. Het ligt er maar net aan wat het doel is, dus wat je wilt laten zien met je diagram.
    Ik gebruik zelf bij een maandelijkse rapportage waarin 3 kostensoorten onderscheiden worden een taartdiagram zodat in 1 oogopslag duidelijk is hoe de verhoudingen tussen de 3 grootheden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen